Żółte naklejki na przejazdach

Biskup Kielecki Jan Piotrowski wyraził zgodę na publikację ogłoszenia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Na przejazdach kolejowych w Polsce pojawiły się żółte naklejki. Jakie informacje się na nich znajdują i jak mają one zwiększyć bezpieczeństwo kierowców?

>> Ogłoszenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

____________________

PKP od 26 kwietnia do 31 maja oznakowały blisko 14 tysięcy przejazdów kolejowych. Na każdym są minimum dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi. Nigdy wcześniej takiego oznakowania na polskich przejazdach nie było.

Odblaskowe naklejki znajdują się na wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja – jeśli są to: przejście dla pieszych, przejazd zabezpieczony znakami lub znakami i sygnalizacją świetlną. Na przejazdach z rogatkami naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki).

Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.

Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.

Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.

Numery podane „w razie awarii” to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.

W przypadku awarii lub zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia służby PKP. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów. Dawniej w krytycznej sytuacji kierowca musiał opisywać miejsce, w którym się znajduje. Dyspozytor na bazie szczątkowych informacji decydował o wstrzymaniu ruchu pociągów na konkretnym torowisku. Często nie na tym, na którym była taka potrzeba.

Zdaniem PKP żółte naklejki znacząco poprawią bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. A jest nad czym pracować, bo co roku na skrzyżowaniach dróg z torami dochodzi średnio do 215 wypadków. Dwa lata temu na polskich przejazdach kolejowych zginęło 39 osób.

tekst za: moto.pl