Niedawno udzieliłem wywiadu w „Radio Ubuntu” – rozgłośni należącej do DIRCO, czyli Departamentu Stosunków Międzynarodowych i Współpracy, będącego odpowiednikiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Południowej Afryki.
Gdy zaczniemy bliżej interesować się tym krajem, szybko zauważymy, że słowo „ubuntu” pojawia się bardzo często i w różnych kontekstach w przestrzeni publicznej.
Ubuntu to starożytne afrykańskie słowo, zakorzenione w humanistycznej filozofii tego kontynentu. Można je w przybliżeniu przetłumaczyć jako „człowieczeństwo wobec innych”, „jestem, ponieważ jesteśmy” albo „ja jestem, ponieważ ty jesteś”. Wywodzi się z przysłowia Zulu: Umuntu ngumuntu ngabantu, co oznacza: „człowiek jest człowiekiem dzięki innym ludziom”. Źródłosłów tego terminu odnaleźć można także w innych językach należących do rodziny języków bantu oraz w innych językach Afryki Subsaharyjskiej – od Zimbabwe po Rwandę.
W języku Kinyarwanda (używanym w Rwandzie) oraz w języku Kirundi (w Burundi), ubuntu oznacza „ludzką hojność” i „człowieczeństwo”. Z kolei w zachodniej Ugandzie i północnej Tanzanii kilka dialektów posługuje się terminem obuntu, aby wyrazić hojność, troskliwość i życzliwość wobec innych członków wspólnoty. W Zimbabwe w języku Shona używa się słowa unhu – określającego człowieczeństwo i bycie człowiekiem. Etos ubuntu jest obecny w wielu kulturach Afryki Subsaharyjskiej i stanowi ich integralną część. Choć znaczenie tego terminu może przybierać różne odcienie, jego zasadnicza interpretacja pozostaje niezmienna: człowieczeństwo zakorzenione w życzliwości.
W RPA ubuntu nie jest wyłącznie filozoficznym czy etycznym ideałem – stanowi ono konkretną wytyczną dla współistnienia społecznego i budowania wspólnoty narodowej po okresie apartheidu. Przywódcy tacy jak prezydent Nelson Mandela oraz anglikański arcybiskup Desmond Tutu – obaj laureaci Pokojowej Nagrody Nobla – wcielili tę wizję w życie, czyniąc z ubuntu fundament procesu pojednania i przebaczenia oraz filar południowoafrykańskiej tożsamości. Ubuntu było główną filozofią w życiu i działalności Mandeli. Wierzył, że to właśnie ono jest kluczem do budowania sprawiedliwego i równego społeczeństwa. W autobiografii Long Walk to Freedom napisał: „Ubuntu jest esencją bycia człowiekiem. Chodzi o współczucie, zrozumienie, pojednanie, przebaczenie i szacunek. Chodzi o uświadomienie sobie, że wszyscy jesteśmy ze sobą połączeni i że łączy nas wspólne człowieczeństwo”.
Arcybiskup Desmond Tutu opisywał ubuntu w następujący sposób:
„To esencja bycia człowiekiem. Mówi o tym, że moje człowieczeństwo jest uwikłane i nierozerwalnie związane z twoim. Jestem człowiekiem, ponieważ należę. Mówi o całości, mówi o współczuciu. Osoba z ubuntu jest przyjazna, gościnna, ciepła i hojna, chętna do dzielenia się. Tacy ludzie są otwarci i dostępni dla innych, chętni do bycia wrażliwymi, afirmujący innych, nie czują się zagrożeni, że inni są zdolni i dobrzy, ponieważ mają odpowiednią pewność siebie, która pochodzi ze świadomości, że należą do większej całości. Wiedzą, że są pomniejszani, gdy inni są poniżani; pomniejszani, gdy inni są uciskani; pomniejszani, gdy inni są traktowani tak, jakby byli kimś mniejszym, niż są. Jakość ubuntu daje ludziom odporność, umożliwiając im przetrwanie i pozostanie ludźmi – mimo wszelkich wysiłków zmierzających do ich odczłowieczenia”.
René Descartes, znany w Polsce jako Kartezjusz, nazywany jest często pierwszym nowoczesnym filozofem. Jego słynne stwierdzenie cogito, ergo sum („myślę, więc jestem”) położyło podwaliny pod sposób, w jaki rozumiemy i definiujemy nasze poczucie tożsamości. Jednak, jak pokazuje przykład ubuntu, nie jest to jedyny sposób konceptualizacji „ja”. Ubuntu proponuje inny model myślenia o tożsamości osobistej, odrzucający nacisk na indywidualizm. W tym ujęciu poczucie własnego „ja” kształtuje się poprzez relacje z innymi. To sposób życia oparty na założeniu, że „jestem” tylko dlatego, że „jesteśmy”.
Ubuntu zakorzenione jest w tym, co można określić mianem relacyjnej osobowości – oznacza to, że człowiek istnieje dzięki innym. Innymi słowy, twoje człowieczeństwo, twoja osobowość – są wspierane i rozwijane w relacji z innymi ludźmi. W praktyce ubuntu oznacza przekonanie, że wspólne więzi w grupie są ważniejsze niż jakiekolwiek indywidualne interesy czy podziały. Nie znaczy to, że nie będzie napięć – między jednostkami czy pomiędzy jednostką a wspólnotą. Istotą ubuntu jest jednak dążenie do jedności, budowanie konsensusu wokół tego, co służy dobru wspólnemu. Narzędziem osiągania tego celu jest dialog, prowadzący do zrozumienia, co jest najlepsze dla wspólnoty – a następnie do przyjęcia tego rozwiązania.
Arcybiskup Desmond Tutu wykorzystał koncepcję ubuntu, gdy przewodniczył południowoafrykańskiej Komisji Prawdy i Pojednania, która pomogła narodowi zmierzyć się z bolesną historią apartheidu. Ubuntu promuje sprawiedliwość naprawczą oraz etos wspólnotowy. Wierzy, że jako ludzie mamy zdolność sięgania do naszych najgłębszych wartości – do tego, co w nas najlepsze – aby budować uzdrowienie i niwelować podziały.
Filozofia ubuntu znajduje również odzwierciedlenie w polityce zagranicznej RPA. Departament Stosunków Międzynarodowych i Współpracy (DIRCO) przyjął ją jako zasadę przewodnią południowoafrykańskiej dyplomacji. Opiera ona swoje działania na współpracy, uczciwości, poszanowaniu suwerenności i godności innych państw – promując politykę zagraniczną „skoncentrowaną na człowieku”.
Aby upowszechniać te wartości oraz informować o działaniach dyplomatycznych RPA, zarówno na forum krajowym, jak i międzynarodowym, DIRCO powołało do życia Ubuntu Radio – pierwszą w Afryce państwową stację radiową w całości poświęconą dyplomacji publicznej. Działająca od 2013 roku stacja nadaje audycje online, obejmujące tematykę od stosunków międzynarodowych, przez kulturę, po sprawy afrykańskie i współpracę Południe–Południe.
Ubuntu Radio jest narzędziem wzmacniającym wizerunek RPA jako promotora pokoju, dialogu i rozwoju – zarówno na kontynencie afrykańskim, jak i poza nim. Poprzez wywiady, raporty oraz audycje tematyczne, rozgłośnia ukazuje, w jaki sposób kraj ten stara się ucieleśniać ducha ubuntu w relacjach międzynarodowych. Jak pokazuje również mój przypadek – w polu zainteresowania Ubuntu Radio znalazła się także Stolica Apostolska i jej relacje z Republiką Południowej Afryki.
Idąc w ślad za tymi wartościami, rząd RPA ustanowił również Nagrodę Ubuntu, przyznawaną corocznie przez DIRCO osobom, organizacjom i instytucjom, które wyróżniły się w promowaniu pozytywnego wizerunku Republiki Południowej Afryki. Nagroda wręczana jest podczas orędzia o stanie państwa (SONA), czyli oficjalnego otwarcia parlamentu – jednego z najważniejszych wydarzeń w życiu politycznym kraju. W tym kontekście nagroda nabiera szczególnego znaczenia: stanowi wyraz uznania dla tych, którzy, wcielając ducha ubuntu, budują mosty między RPA a resztą świata.
Ubuntu to znacznie więcej niż słowo. To paradygmat życia – zasada przewodnia spójności społecznej, dyplomacji i współpracy międzynarodowej. Poprzez inicjatywy takie jak Ubuntu Radio i Ubuntu Awards, Republika Południowej Afryki ukazuje, jak głęboko zakorzeniona w afrykańskiej tradycji filozofia może oferować autentyczne i uniwersalne odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata. W czasach polaryzacji i dehumanizacji ubuntu przypomina nam, że wszyscy jesteśmy ze sobą połączeni – i że człowieczeństwo każdego z nas, w pewnym sensie, zależy od człowieczeństwa innych.
Do wartości ubuntu nawiązał także nasz rodak, św. Jan Paweł II, podczas swojej pielgrzymki do RPA. W przemówieniu powitalnym na lotnisku w Johannesburgu, 16 września 1995 roku, powiedział: „Republika Południowej Afryki nazywa siebie ‘Tęczowym Narodem’, odnosząc się do różnorodności ras, grup etnicznych, języków, kultur i religii. Kieruje się głęboką koncepcją ubuntu, która wyraża się w powiedzeniu: ‘Ludzie stają się ludźmi dzięki innym ludziom’. Z pewnością zobowiązanie Rządu Jedności Narodowej do zjednoczenia wszystkich obywateli tego kraju w zjednoczone, sprawiedliwe i bardziej zamożne społeczeństwo jest podzielane przez przywódców religijnych RPA – chrześcijan, żydów, muzułmanów, hinduistów i tradycjonalistów – których pozdrawiam z serdecznym szacunkiem. Nalegając na to, co łączy, wszyscy wierzący mogą ‘budować razem’, wykorzystując swoje duchowe zasoby, aby utrzymać żywy płomień nadziei na horyzoncie podróży ludzkości ku jaśniejszej przyszłości”.
✠ Henryk M. Jagodziński
NUNCJUSZ APOSTOLSKI W RPA, LESOTHO, NAMIBII, ESWATINI i BOTSWANIE
Pretoria, dnia 27 lipca 2025 r.
Wyższe Seminarium Duchowe Święci kościoła Kieleckiego Instytucje Naukowo Dydaktyczne Koinonia Św. Pawła Bazylika Katedralna Ruchy, Stowarzyszenia, Wspólnoty Sanktuaria Domy Rekolekcyjne Dom Księży Emerytów Caritas Fundacje Muzeum Diecezjalne Archiwum Diecezjalne Media Diecezjalne Świętokrzyski szlak papieski Życie Konsekrowane Pielgrzymki Parafialne Do Pobrania Jeśli szukasz pomocy Artykuły Archiwalne
Oficjalna Strona WatykanuInstagram Ojca ŚwiętegoX Ojca ŚwiętegoEpiskopat Polski Prymas Polski ekai.pl Niedziela Kielecka Gość Niedzielny Radio EM Posłuchaj Radia EM Papieskie Dzieła Misyjne Missio Szkoła Katechistów Diecezji Kieleckiej Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Katolicki Uniwersytet Lubelski
Msza święta
i Liturgia Godzin
z dnia.
Prefacja zwykła
– nr 36-41.
Msza o powołania
w parafii Młodzawy.
† Stanisław Malinowski 2022
Czy można uczestniczyć we Mszy św. niedzielnej
w sobotę wieczorem?
Kościół o sposobie spełnienia obowiązku uczestniczenia we Mszy św. wypowiada się
w kanonie 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
Czuwania dekanatów na Jasnej Górze | Parafialne strony internetowe
"CICHY PRZYJACIEL" | Wojownicy Maryi - Kielce
Komisja Muzyczno-Organistowska | Duszpasterstwo turystów
Duszpasterstwo Osób Niesłyszących i Słabosłyszących
Duszpasterstwo trzeźwości | Służba Liturgiczna
Duszpasterstwo osób z niepełnosprawnością | Arcybractwo Straży Honorowej NSPJ
Apostolat Pielgrzymującej Matki Bożej z Szensztatu | Diecezjalne Centrum ŚDM
KSM | Akcja Katolicka | Ruch Światło Życie | Oratorium Świętokrzyskie
DA Wesoła54 | Eucharystyczny Ruch Młodych
Pielgrzymka Kielecka na Jasną Górę | Nadzwyczajni szafarze komunii
DIECEZJALNI EGZORCYŚCI | Odnowa w Duchu Świętym
© Kuria Diecezjalna w Kielcach 2012
ul. Jana Pawła II nr 3, 25-025 Kielce
tel. +48 41-34-45-425, fax: +48 41-34-15-656
www.Diecezja.Kielce.pl
Wszystkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: multiPIXEL.pl