„Qui bene cantat, bis orat” – „Kto dobrze śpiewa, podwójnie się modli”. Te słowa św. Augustyna nabrały szczególnej mocy w sercu Pretorii, gdzie modlitwa w formie śpiewu stała się mostem jedności, nadziei i duchowego poruszenia – pisze do nas Ksiądz Arcybiskup Henryk Jagodziński.
Pieśń, która otworzyła drzwi serc
3 października, w Międzynarodowy Dzień Studenta, na Uniwersytecie w Pretorii rozbrzmiały dźwięki chorału gregoriańskiego. Chór katolickiego Seminarium św. Jana Marii Vianney`a śpiewał po łacinie pod budynkiem Wydziału Teologicznego, wlewając w przestrzeń kampusu duchowy pokój i ciszę serca. Zaintrygowany pięknem i prostotą tych świętych melodii, dziekan Wydziału Teologii i Religii, profesor Rantoa Letšosa, wyszedł z biura, by spotkać śpiewających alumnów. To spotkanie – proste, pełne szczerości i wdzięku – stało się początkiem niezwykłej historii. Z inspiracji tego wydarzenia narodziło się zaproszenie do poprowadzenia Spiritual Care Session – duchowego spotkania dla profesorów i studentów. I tak, dzięki Opatrzności, dzień, który wybrano na to wydarzenie, przypadł w liturgiczne wspomnienie św. Jana Pawła II.
Słowo Boże w akademickich murach
Prof. Letšosa pozostawił pełną dowolność w wyborze formuły spotkania. Po modlitwie i namyśle zrodziła się decyzja: będzie to Nabożeństwo Słowa Bożego z rozważaniem, w którym centrum stanowi słuchanie i otwarcie serca na głos Boga. W przygotowaniach cenną pomocą służył ks. Charles Mundia, kapelan wspólnoty katolickiej na Uniwersytecie w Pretorii, który wraz z duszpasterstwem akademickim przygotował czytania i pieśni. W tym szczególnym dniu towarzyszył mi także ks. prałat Giacomo Anonicelli, sekretarz Nuncjatury Apostolskiej. W imieniu Ojca Świętego, następcy św. Piotra, uczestniczyliśmy w wydarzeniu, które zapisało się w historii uczelni — był to bowiem pierwszy oficjalny udział przedstawiciela Stolicy Apostolskiej w 108-letnich dziejach Wydziału Teologii i Religii Uniwersytetu w Pretorii.
Teologia jako droga serca i rozumu
Po zakończeniu nabożeństwa prof. Letšosa podzielił się wzruszającym świadectwem. Powiedział, że rozważanie Słowa Bożego uświadomiło mu na nowo wagę i odpowiedzialność teologii – zarówno w świecie akademickim, jak i w społeczeństwie. Teologia – mówił – nie jest jedynie nauką. Jest poszukiwaniem Boga w głębi ludzkiego serca, próbą zrozumienia tajemnicy Jego miłości. To droga, na której rozum spotyka wiarę, a wiedza staje się służbą nadziei. Profesor dodał, że refleksja tego dnia będzie dla studentów inspiracją do postawienia sobie ważnego pytania: „Dlaczego studiuję teologię?”
Znak jedności i braterstwa
Na zakończenie tego wyjątkowego spotkania wręczyłem dziekanowi moją książkę „Ghana in my Heart”, wspominając, że wkrótce ukaże się także kolejna – poświęcona Republice Południowej Afryki. To wydarzenie, dla mnie, ukazało po raz kolejny tajemnicę urzędu papieskiego - bucie znakiem jedności Kościoła na całym świecie. Tego dnia, w sposób niemal namacalny, przeżyliśmy doświadczenie wspólnoty i duchowej więzi z Następcą św. Piotra. Wśród uczestników byli nie tylko profesorowie i studenci, ale również przedstawiciele innych wspólnot chrześcijańskich, w tym anglikański kapelan, ks. Grant. Wspólna modlitwa i śpiew przekroczyły granice wyznań, stając się prawdziwym doświadczeniem jedności w Duchu Świętym.
Światło, które trwa
Tamten dzień w Pretorii był czymś więcej niż wydarzeniem akademickim. Był świadectwem żywej wiary, która łączy, umacnia i rozświetla codzienność. Śpiew, który rozpoczął się pod budynkiem uniwersytetu, stał się modlitwą, a modlitwa – mostem między ludźmi. Bo gdy człowiek otwiera serce na Boga, każda nuta, każde słowo, każdy gest staje się modlitwą podwójną – śpiewaną i przeżywaną. Niech ta historia z Pretorii przypomina nam, że wiara nie zna granic. Że Duch Święty wciąż działa wśród nas – cicho, delikatnie, ale z mocą, która przemienia serca. Bo naprawdę: „Kto dobrze śpiewa, podwójnie się modli.”
___________
Rozważanie na Wydziale Teologii Uniwersytetu w Pretorii, 22 października 2025 r.
Wasza Ekscelencjo, Profesorze Rantoa Letšosa,
Dziekanie Wydziału Teologii Uniwersytetu w Pretorii,
Szanowni Profesorowie, Studenci, Bracia i Siostry w Chrystusie Panu,
Zanim rozpocznę, mam radość i zaszczyt przekazać Wam serdeczne pozdrowienia i Apostolskie Błogosławieństwo Jego Świątobliwości Papieża Leona XIV.
Wprowadzenie
Przede wszystkim pragnę wyrazić moją głęboką wdzięczność Tobie, Profesorze Letšosa, za zaproszenie mnie do Waszego szacownego Wydziału Teologii i za możliwość dzisiejszego spotkania. Dziękuję za życzliwe przyjęcie, z jakim goszczą mnie i prałata Giacomo Anonicellego, przedstawiciela Stolicy Apostolskiej w tym miejscu nauki i dialogu.
Teologia – serce i dusza uniwersytetu
Obecność Wydziału Teologii w strukturze uniwersytetu nie jest jedynie historycznym dziedzictwem; jest znakiem, że uczelnia prawdziwie poszukuje pełni prawdy. Od samych początków idei uniwersytetu teologia była postrzegana jako regina scientiarum — „królowa nauk”. Teologia przypomina nam, że dążenie do wiedzy nie może zatrzymać się na tym, co widzialne i mierzalne; musi być ostatecznie otwarte na tajemnicę Boga, źródła wszelkiej prawdy. Święty Augustyn ujął to pięknie w słowach fides quaerens intellectum — „wiara poszukująca zrozumienia”. Teologia zatem nie jest oderwaną spekulacją, lecz wiarą w dialogu z rozumem — drogą prowadzącą wierzącego do głębszej komunii z Tym, w którego wierzy.
Znaczenie teologii w życiu Kościoła
Teologia zajmuje zasadnicze miejsce w życiu i misji Kościoła. Nie jest jedynie przedsięwzięciem akademickim, lecz uczestnictwem w akcie wiary Kościoła. Dzięki teologii Kościół może kontemplować tajemnicę Boga objawionego w Chrystusie, rozpoznawać działanie Ducha w historii i głosić Ewangelię w sposób, który przemawia do każdej kultury i pokolenia. Jak przypominał papież Benedykt XVI, „teologia zawsze musi być uprawiana na kolanach”. Ten obraz wyraża pokorę i cześć właściwą prawdziwemu namysłowi teologicznemu. Teologia karmi modlitwę Kościoła, umacnia jego jedność i wyostrza jego prorockie świadectwo. Kształtuje pasterzy, którzy potrafią nauczać mądrze, wierzących, którzy potrafią świadczyć odważnie, oraz wspólnoty, które potrafią rozeznawać wiernie. W epoce postępu technologicznego, ale też moralnej niepewności, teologia staje się kompasem, który kieruje rozum ludzki ku mądrości Bożej. Chroni zaangażowanie Kościoła w świat przed sprowadzeniem go do ideologii czy wygody. Gdy teologia pozostaje wierna Objawieniu i otwarta na dialog, staje się sumieniem misji Kościoła — przypominając, że wszystko zaczyna się i kończy w Chrystusie, Słowie Wcielonym. Wydział Teologii jest zatem czymś więcej niż tylko jednostką akademicką. Jest wspólnotą wiary i rozumu, świętą przestrzenią spotkania między Objawieniem a kulturą, między tradycją a wyzwaniami współczesności. Tu teologia służy nie tylko Kościołowi, lecz całemu społeczeństwu, oferując moralny i duchowy kompas pośród zamętu naszych czasów.
Dziedzictwo i misja Wydziału Teologii w Pretorii
Wydział Teologii i Religii Uniwersytetu w Pretorii jest jednym z najstarszych i najżywotniejszych ośrodków refleksji teologicznej w Afryce. Założony w 1917 roku przez Kościół Prezbiteriański i Nederduitsch Hervormde Kerk van Afrika, przekształcił się w instytucję wielowyznaniową, obejmującą różnorodne tradycje chrześcijańskie w duchu dialogu. Historia ta pokazuje, że Wasz Wydział jest nie tylko miejscem formacji intelektualnej, ale także laboratorium jedności — miejscem, w którym chrześcijanie różnych tradycji spotykają się, by razem służyć Ewangelii. To właśnie jest autentyczny ekumenizm: jedność w różnorodności, zakorzeniona w Chrystusie, ożywiana miłością i ukierunkowana na misję.
Modlitwa Chrystusa o jedność
W dzisiejszej Ewangelii (J 17, 20–26) słyszymy modlitwę Chrystusa: „Aby wszyscy byli jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, by świat uwierzył, że Ty Mnie posłałeś.”Ta modlitwa pozostaje dziś równie pilna jak wówczas. W świecie rozdartych wojnami, ideologiami i egoizmem, głos Chrystusa wzywa nas do jedności opartej na prawdzie i miłości. Uniwersytet, a szczególnie wydział teologii, może stać się uprzywilejowanym miejscem tej jedności — gdzie wiara i rozum idą razem, gdzie dialog zastępuje podziały, a nauka służy człowieczeństwu.
Augustyński wymiar posługi papieża Leona XIV
Głęboko znaczące jest to, że nasz Ojciec Święty, papież Leon XIV, wywodzi się z Zakonu Świętego Augustyna, którego duchowość podkreśla życie we wspólnocie: „żyć w zgodzie, być jednego serca i jednej duszy w drodze do Boga”. Motto papieża — In Illo uno unum („W Jednym jesteśmy jedno”) — pochodzi z kazania św. Augustyna: „Kiedy mówię o chrześcijanach w liczbie mnogiej, rozumiem jedno w Jednym Chrystusie. Jesteście więc liczni, a zarazem jedno”. Od początku swego pontyfikatu papież Leon uczynił jedność centralnym motywem swojej posługi. Jego słowa rozbrzmiewają echem modlitwy Chrystusa o Kościół:
Słowa te zapraszają teologów i studentów, by na nowo odkryli teologię jako posługę jedności. Refleksja teologiczna, która jest modlitewna, pokorna i ekumeniczna, staje się mostem — między rozumem a Objawieniem, między Kościołami, między narodami.
Zakończenie
Niech Wasz Wydział nadal będzie miejscem, gdzie wiara i rozum, teologia i życie, spotkanie i służba idą razem. Niech Wasze studia i badania przyczyniają się do budowania mostów — między Kościołami, pokoleniami, światem akademickim a społeczeństwem. Niech teologia tutaj będzie nie tylko nauką o Bogu, ale także świadectwem Bożej miłości do człowieka.
Z serca dziękuję za Wasze świadectwo i wierność Ewangelii. Niech Bóg hojnie błogosławi Was — studentów, profesorów i wszystkich, którzy z otwartym sercem poszukują prawdy. Dziś, w katolickim kalendarzu liturgicznym, wspominamy świętego Jana Pawła II. Dla mnie osobiście ten dzień ma szczególne znaczenie, ponieważ dzielę z nim polskie dziedzictwo — i ponieważ pozostaje on jedynym papieżem, który odwiedził Republikę Południowej Afryki.
Pozwólcie, że zakończę jego słowami wypowiedzianymi na lotnisku w Johannesburgu 16 września 1995 roku:
Drogi Prezydencie Mandelo,
Drodzy Bracia Biskupi,
Drodzy Przyjaciele z Republiki Południowej Afryki,
Z głębi serca dziękuję Wszechmogącemu Bogu, że pozwolił mi ponownie przybyć do Afryki — kontynentu, który zajmuje centralne miejsce w moim sercu i trosce jako Biskupa Rzymu i Następcy Apostoła Piotra. Przybywam do Republiki Południowej Afryki z głębokim szacunkiem dla jej narodów i kultur. Jestem głęboko przekonany, że więzi przyjaźni między Republiką Południowej Afryki a Stolicą Apostolską, które w ubiegłym roku doprowadziły do nawiązania stosunków dyplomatycznych, będą się dalej rozwijać i umacniać. Mam również nadzieję, że wkrótce będę mógł powrócić z wizytą duszpasterską do wspólnot katolickich w tych miejscach, których teraz nie będę mógł odwiedzić.
Gdziekolwiek spojrzymy, Afryka ulega przemianie. Nie wiemy jeszcze, dokąd te zmiany prowadzą. Wiemy jednak, że nadzieje i oczekiwania milionów ludzi nie mogą być ignorowane. Stanowią one dla nas wszystkich moralne wyzwanie. Dlatego też moja obecna podróż ma szczególne znaczenie — przede wszystkim dla mnie i członków Kościoła katolickiego, ale, mam nadzieję, także dla wszystkich, którym leży na sercu dobro Afryki. Celem mojej wizyty jest przedstawienie owoców Specjalnej Sesji Synodu Biskupów poświęconej Afryce, która odbyła się w ubiegłym roku w Rzymie. Synod ponownie zobowiązuje Kościół do działania wszelkimi dostępnymi środkami na rzecz duchowego i pełnego rozwoju ludów Afryki. Wspólnota katolicka na całym kontynencie będzie starała się o wewnętrzne odnowienie, aby z miłością wychodzić do wszystkich, w głębokim przekonaniu, że przez swoje Wcielenie Syn Boży w pewien sposób zjednoczył się z każdym człowiekiem (por. Gaudium et Spes, 22).
✠ Henryk M. Jagodziński
NUNCJUSZ APOSTOLSKI W RPA, LESOTHO, NAMIBII, ESWATINI i BOTSWANIE
Pretoria, dnia 22 października 2025 r.
Wyższe Seminarium Duchowe Święci kościoła Kieleckiego Instytucje Naukowo Dydaktyczne Koinonia Św. Pawła Bazylika Katedralna Ruchy, Stowarzyszenia, Wspólnoty Sanktuaria Domy Rekolekcyjne Dom Księży Emerytów Caritas Fundacje Muzeum Diecezjalne Archiwum Diecezjalne Media Diecezjalne Świętokrzyski szlak papieski Życie Konsekrowane Pielgrzymki Parafialne Do Pobrania Jeśli szukasz pomocy Artykuły Archiwalne
Oficjalna Strona WatykanuInstagram Ojca ŚwiętegoX Ojca ŚwiętegoEpiskopat Polski Prymas Polski ekai.pl Niedziela Kielecka Gość Niedzielny Radio EM Posłuchaj Radia EM Papieskie Dzieła Misyjne Missio Szkoła Katechistów Diecezji Kieleckiej Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Katolicki Uniwersytet Lubelski
Msza święta
i Liturgia Godzin
z dnia.
Prefacja zwykła
– nr 36-41.
Wspom. dowolne św. Jana Kapistrana, prezbitera (biały).
Msza święta
i Liturgia Godzin
ze wspomnienia.
Prefacja o świętych
pasterzach – nr 73.
Wspom. dowolne św. Józefa Bilczewskiego, biskupa (biały).
Msza święta
i Liturgia Godzin
ze wspomnienia.
Prefacja o świętych
pasterzach – nr 73.
Msza o powołania
w parafii Przyłęk Szlachecki.
† Józef Kubicki 1982
Czy można uczestniczyć we Mszy św. niedzielnej
w sobotę wieczorem?
Kościół o sposobie spełnienia obowiązku uczestniczenia we Mszy św. wypowiada się
w kanonie 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
Czuwania dekanatów na Jasnej Górze | Parafialne strony internetowe
"CICHY PRZYJACIEL" | Wojownicy Maryi - Kielce
Komisja Muzyczno-Organistowska | Duszpasterstwo turystów
Duszpasterstwo Osób Niesłyszących i Słabosłyszących
Duszpasterstwo trzeźwości | Służba Liturgiczna
Duszpasterstwo osób z niepełnosprawnością | Arcybractwo Straży Honorowej NSPJ
Apostolat Pielgrzymującej Matki Bożej z Szensztatu | Diecezjalne Centrum ŚDM
KSM | Akcja Katolicka | Ruch Światło Życie | Oratorium Świętokrzyskie
DA Wesoła54 | Eucharystyczny Ruch Młodych
Pielgrzymka Kielecka na Jasną Górę | Nadzwyczajni szafarze komunii
DIECEZJALNI EGZORCYŚCI | Odnowa w Duchu Świętym
© Kuria Diecezjalna w Kielcach 2012
ul. Jana Pawła II nr 3, 25-025 Kielce
tel. +48 41-34-45-425, fax: +48 41-34-15-656
www.Diecezja.Kielce.pl
Wszystkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: multiPIXEL.pl