Za nami piąty koncert organowy w Katedrze

Podczas kolejnego wieczoru w kieleckiej katedrze w ramach V Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej – w niedzielę, 5 października 2025 r. wystąpili: Mateusz Rzewuski i Przemysław Wierzba.

Mateusz Rzewuski ukończył wyższe uczelnie muzyczne w czterech krajach: w Polsce – studia magisterskie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopinaw Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, w Niemczech – studia magisterskie w Musikhochschule w Lubece w klasie organów prof. Franza Danksagmüllera, we Francji – studia podyplomowe z gry na organach oraz improwizacji w Konserwatorium Regionalnym w Paryżu w klasie solowej prof. Christophe Mantoux’a otrzymując dyplom „Concertiste” oraz w Szwajcarii – studia podyplomowe w zakresie muzyki dawnej w Scholi Cantorum w Bazylei, w klasie mistrzowskiej prof. Wolfganga Zerera.

Stopień doktora sztuk muzycznych w dziedzinie artystycznej – instrumentalistyka – uzyskał w 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na podstawie rozprawy dotyczącej muzyki organowej Marcela Duprégo oraz Oliviera Messiaena oraz pierwszej w Polsce płyty CD zarejestrowanej na historycznych organach Aristida Cavaillé-Colla w katedrze św. Krzyża w Orleanie we Francji. Koncertował w ramach międzynarodowych festiwali na czterech kontynentach: w 23 krajach Europy, USA, Australii, Nowej Zelandii, Korei Południowej, Hongkongu i Rosji, wykonując recitale w wielu prestiżowych miejscach, m.in. w salach koncertowych w Hongkongu, Moskwie, Wilnie, Tampie, Zurychu, Krakowie, Białymstoku; katedrach w San Francisco, Londynie, Wellington, Seulu, Edynburgu, Ulm, Orleanie oraz słynnych kościołach: Bazylice St. Blasien, kościele Franciszkanów w Salzburgu, kościele St. Severin w Paryżu czy kościele św. Jakuba w Lubece.

Brał także czynny udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Guy Boveta, Pitera van Dijka,Hansa Fagiusa, Oliviera Latry, Ludgera Lohmanna, Michaela Radulescu, Daniela Rotha i innych.

Mateusz Rzewuski jest również laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych: w Rumii w 2011 r., w Legnicy w 2013 r., w Bardzie w 2013 r. (I nagroda), w Wilnie na VII Międzynarodowym Konkursie organowym im. Čiurlionisa w 2015 r. (II nagroda) oraz w Białymstoku w 2017 r. (I nagroda). Jest stypendystą prezydenta miasta Warszawyoraz Rektora UMFC w Warszawie. Otrzymał także stypendium Ministra Nauki oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” na magisterskie studia w Niemczech. Od 2021 r. jest także członkiem Komisji ds. Muzyki Kościelnej Diecezji Siedleckiej.

Przemysław Wierzba – absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wiolonczeli prof. Bernarda Poloka. W 2021 r. uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Zawodowo związany jest z Filharmonią Świętokrzyską im. O. Kolberga w Kielcach oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. L. Różyckiego w Kielcach. Będąc uczniem PSM w Kielcach występował w charakterze solisty z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach jako laureat trzech kolejnych edycji Ogólnoszkolnego Konkursu Wykonawczego w latach 1998-2002.

W trakcie studiów uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez prof. Tsuyoshi Tsutsumi, prof. Adalberta Skocica. Swoją wiedzę i umiejętności w zakresie gry w zespołach kameralnych doskonalił pod kierunkiem prof. Szymona Krzeszowca oraz prof. Witolda Zabornego. Jako solista i kameralista występował m.in. w Austrii, Niemczech, Szwajcarii oraz na Łotwie i Węgrzech.

Przemysław Wierzba w ostatnich latach wiele uwagi poświęcił odkrywaniu i promowaniu twórczości wiolonczelowej kompozytorów polskich. Wśród jego dokonań na tym gruncie wymienić należy wykonanie i nagranie niepublikowanych dotąd utworów na wiolonczelę i fortepian zmarłego w 2022 r. kompozytora prof. Andrzeja Cwojdzińskiego. Zarejestrowane utwory znalazły się na wydanej w tym samym roku płycie pt. „Viae ad fontes – drogi do źródeł”. Opracował także redakcyjnie i przygotował do druku partię wiolonczeli utworów znajdujących się na ww. płycie. W 2023 r. Przemysław Wierzba - ponownie w duecie z pianistką Anną Parkitą - dokonał nagrań utworów znanego kieleckiego kompozytora Łukasza Wosia, przeznaczonych na wiolonczelę i fortepian. Wśród nich znalazła się m.in. Sonata zadedykowana obojgu artystom. W roku 2021 otrzymał Nagrodę Indywidualną II stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład dla rozwoju edukacji artystycznej w Polsce, zaś w roku 2023 został uhonorowany Świętokrzyską Nagrodą Kultury. W 2024 r. zdobył wraz z pianistką Anną Parkitą I nagrodę na XII International Master Competition for Music Teachers w Warszawie oraz Dyplom Brązowy w kategorii Zespół kameralny w ramach IV edycji Międzynarodowego Konkursu Muzyczne Orły. Przemysław Wierzba gra na wiolonczeli zbudowanej w 2022 r. przez artystę lutnika Krystiana Grzybacza.

Program koncertu:

  • Louis Vierne (1870-1937) – II Symfonia organowa e-moll op. 20, cz. I Allegro.
  • Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Capriccio fis-moll op. 36.Capriccio
  • Johann Sebastian Bach - I Suita G-dur BWV 1007 na wiolonczelę solo
  • Mateusz Rzewuski (1991*) – Improwizacja: Andante nt. „Zawitaj Królowo Różańca Świętego”
  • Charles-Marie Widor (1844-1937) – VI Symfonia organowa g-moll, op. 42 nr 2, I Allegro